<Macro: (,)>

Har du brug for hjælp?

Benyt dig af de mange muligheder for at få hjælp og rådgivning under Coronapandemien for børn, unge, familier, ældre, psykisk sårbare, mennesker med en sygdom mm. Læs mere herunder.

Ønsker din forening eller organisation også at tilbyde hjælp under Coronakrisen?
Kontakt Frivilligkoordinator Pernille Dirchsen 72496541 / pdirc@gribskov.dk

INFORMATION ON CORONAVIRUS/Covid-19 IN OTHER LANGUAGES
Information from the Danish authorities on the Coronavirus/Covid-19 situation in Denmark. 

VOKSNE, ÆLDRE OG PSYKISK SÅRBARE

ÆLDRETELEFONEN - ÆLDRESAGEN
Ældre Sagen er en forening, der arbejder på at forbedre forholdene for ældre i Danmark.

I en tid hvor mange, særligt ældre oplever at blive isoleret derhjemme, kan du igennem Ældretelefonen få eller blive telefonven og give et andet menneske og dig selv glæden ved at have nogen at snakke med.
Læs mere om ældretelefonen på ældresagens hjemmeside

ÆLDRESAGEN IT-SUPPORT
Ældre Sagen har åbnet en ny hotline for alle, der vil lære at lave opkald med video til familie og venner. Hver mandag sidder deres ekspert, Dennis Birk, klar at guide og hjælpe med at få styr på at lave videoopkald.
Hotlinen er åben hver mandag kl. 10-14 på telefon 8030 1500. Det er gratis at ringe, og du behøver ikke at være medlem af Ældre Sagen for at få hjælp af Dennis. ☎️

IT-CAFÉEN TILBYDER IT-SUPPORT VIA TELEFONEN
- Hjælp til at tale med familie og venner over video

IT-caféen på Helsinge bibliotek, der midlertidig er lukket for fysisk besøg, tilbyder i den aktuelle situation IT-support via telefonen.

Der gives hjælp til at tale med familie og venner med videosamtaler og til at klare andre problemer med pc, mobiltelefon eller tablet – IT-caféen på Helsinge bibliotek tilbyder IT-support via telefonen.

Du ringer til en af IT-ambassadørerne fra IT-cafeen på Helsinge bibliotek. Her vil en frivillig IT-ambassadør forsøge at hjælpe dig, så du kan mødes med familie og venner virtuelt. Du kan også få hjælp til andre problemer med pc og mobiltelefon, som du plejer at kunne få hjælp til på IT-cafeen. IT-ambassadørernes kompetencer og viden er forskellig, men du kan altid få en snak med en af ambassadørerne, som så kan aftale nærmere om hjælp eller henvise til en anden, der har bedre mulighed for at hjælpe. Du skal være opmærksom på, at der kan være begrænsninger i mulighederne for at hjælpe via telefonen, da IT-ambassadøren ikke kan se din skærm og måske ikke kender din mobiltelefon eller tablet.

Du kan kontakte en af disse IT-ambassadører:

Niels Sørensen på tlf. 5383 5284
Gran Jacobsen på tlf. 6179 5025
Jørgen Rosenstrøm på tlf. 40464871

Hvis der ikke bliver svaret på telefonen, indtaler du bare en besked og dit telefonnr., så bliver du kontaktet.

RØDE KORS – PARAT
- Et hjælpenetværk af mennesker, der er klar til at hjælpe andre her og nu.

Hos Røde Kors Parat kan du få hjælp til indkøb af dagligvarer, hundeluftning, afhentning af medicin eller andre praktiske opgaver, hvis du for eksempel netop er kommet hjem fra hospitalet, er i selvisolation på grund af coronavirus eller af andre grunde mangler en hjælpende hånd.

Røde Kors Parat er også et netværk for alle dem, der står klar til at hjælpe deres medmennesker her og nu.

Har du brug for hjælp her og nu? Ring til os på: 3529 9660.
Telefonerne er åbne hverdage mellem kl. 10-14, og lukket i weekenderne samt på helligdage.


AKUTHJÆLP FOR SÅRBARE ÆLDRE OG BLINDE– DANSK FOLKEHJÆLP

Akuthjælpen kan bestå af:

• Dagligvareindkøb og udbringning
• Medicinindkøb samt udbringning
• Madudbringning. OBS: gælder som udgangspunkt borgere, der ikke er omfattet af kommunal madordning
• Nødvendig praktisk hjælp i hjemmet
• Ledsagelse til forskellige arrangementer
• En gåtur med mulighed for lidt frisk luft

Hvem kan få hjælp?
Ældre som er udsatte og som lever selvisoleret for at minimere mulighederne for kontakt og smitte af COVID19 og alle som er medlem af Dansk Blindesamfund.

Dansk Folkehjælp kan kontaktes dagligt på tlf.: 70 220 230 eller mail: post@folkehjaelp.dk

Læs mere om akuthjælpen på Dansk Folkehjælps hjemmeside  

PALLES VENNER - Frivilligcenter og Selvhjælp Græsted?
Spisefællesskabet ”Fælles Fredag” og Telefonmakker

Få en telefonmakker
Når man ikke kan forlade sin bopæl og ikke får besøg, kan man godt føle sig ret alene. Man kan komme til at savne social inspiration. Det kunne måske også bare være rart at høre en anden stemme end ens egen.
Palles Venner bringer dig sammen med et andet menneske, som du kan tale i telefon med. Eller Skype/Face-Time med. Det er helt op til jer om I vælger at snakke om vind og vejr, fluefiskeri, Corona eller noget helt femte.
Tag en kop kaffe imens og hyg dig med din telefonmakker. Det kunne være et kvarter hver anden dag. I aftaler hvad der passer jer bedst.

Spisefællesskabet Fælles Fredag kører én gang hver måned. Som regel hver 2. fredag i måneden. Vi holder pause i Januar 2020, men starter op i februar igen🤞
Fælles Fredag handler om at få en hyggelig aften sammen med andre mennesker. Om at spise god “mormormad” bragt til os af vores lokale leverandør Nordsjællands Kogekoneservice, som er kendt for at lave mad “fra bunden”. Og så handler det om selv at bidrage til at det bliver en god aften
Tilmelding til Frivilligcenter Græsted på tlf.: 48394930. Senest dagen forinden, dvs. torsdag. Kl. 12.

I Spisefællesskabet Fælles Fredag passer vi naturligvis på os selv og på hinanden. Derfor følger vi Covid-19 retningslinjer for restauranter: mundbind bæres al den stund man står/går i Frivilligcentret. Vi tilsikrer behørig afstand når vi sidder. Al servering tilsikres af frivillige. Og du er selv velkommen til at melde dig som frivillig hjælper 😊 Vel mødt.

For yderligere information, information om datoer for spisning samt menu se på Græsted frivillighedscenters hjemmeside eller kontakt Nana på Tlf.: 9391 1993 eller på mail: nbr@frivilligcenter-graested.dk

PSYKISK SÅRBARE

PEER-LINJEN FOR PERSONER MED PSYKISKE UDFORDRINGER
Peer-linjen er for personer med psykiske udfordringer. Frivillige peer-støtter står klar, hvis du har behov for at snakke.
Vi har erfarne peers klar alle ugens syv dage mellem kl.12-18. Vi har også en pårørendekonsulent med på holdet.

For at booke en samtale kan man kontakte os via en besked på facebook eller på en mail
peerlinjen@gmail.com
Du kan læse mere her og booke samtaler på peerlinjens facebookside 
I mailen/beskeden beskriver man ganske kort, hvad man som udgangspunkt gerne vil tale med en peer om (F.eks. angst, struktur, ensomhed, depression.)

PSYKIATRIFONDENS - CORONA HOTLINE
Tlf. nr. +45 39 25 25 25
Psykiatrifondens rådgivning er for dig, som oplever, at COVID-19 epidemien påvirker dit mentale helbred.
Henvendelserne til Psykiatrifondens rådgivning på chat og telefon, som omhandler Covid-19, kommer dels fra mennesker, der oplever generelle bekymringer og angst for smitte og smittespredning, dels fra mennesker, der oplever, at isolation og et begrænset socialt liv påvirker deres psykiske sundhed.

Nogle henvendelser kommer desuden fra mennesker, der i forvejen har en psykisk sygdom eller sårbarhed, og som oplever at behandling, hjemmebesøg og lignende nu er forandret eller indstillet med den konsekvens, at deres symptomer i nogle tilfælde bliver værre.

SAMTALEVEN
Røde kors og Boblberg har sammen med Nordeafonden opstartet denne samtalemulighed under coronakrisen: Læs mere om samtalevenner på Boblberg 


BØRN, UNGE OG FAMILIER

BØRNETELEFONEN
Hos Børnetelefonen kan du tale med enten en voksen eller et andet barn/ung om stort og småt, som bekymrer dig.
Børnetelefonens åbningstider er mandag til fredag kl. 7 til 02. Lørdag, søndag og helligdage kl. 11 til 02

Telefon (ring 116111) og chat:

SMS (send besked til 116111):

Mandag til fredag kl. 7 til 24

Læs mere om børnetelefonen

GIRL TALK
Til alle piger mellem 12-24 år, der har brug for nogen at tale med.
CHAT + SMS ÅBEN Hver aften fra kl. 18.30 -22.30
Fre/lør/søn kl. 19.00 – 21.00
Chat: https://girltalk.dk/
SMS: 8900800

GIRL TALK- Voksenrådgivning til forældre til Teenagepiger
GirlTalks telefonrådgivning er til dig som forælder, fagperson eller anden voksen med spørgsmål i relation til piger og unge kvinder mellem 12-24 år. Rådgivningen er gratis.

TLF: 44 11 04 13

BREVKASSE: https://www.serioest.dk/brevkasse

BØRN, UNGE OG SORG – CORONA HOTLINE
Hotline for børn, unge og forældre - tlf. nr. +45 69 16 16 67
Organisationen Børn, Unge & Sorg har oprettet en corona-hotline for børn, unge og forældre, der får brug for at tale med en psykolog.

Hotline er åbent dagligt fra kl. 9-16 og bemandet af psykologer.

Se desuden Børn, Unge & Sorg's temaside om coronavirus

MØDREHJÆLPEN - RÅDGIVNING
AKUT-RÅDGIVNING Åbningstider:
Mandag: kl. 10.00 – 14.00
Torsdag: kl. 10.00 – 14.00
Ring til os på 33 45 86 80

Chat med en rådgiver
Chatten er åben for gravide og forældre med behov for hurtig hjælp. Åbningstider:
Torsdag: kl. 10.00 – 14.00

I tvivl om abort
Vi tilbyder en gratis og uvildig støttesamtale til dig, der er gravid og i tvivl om abort.
Åbningstider:
Mandag: kl. 09.00-10.00
Torsdag: kl. 13.00-14.00
Ring til os på 33 45 86 60

Læs mere om mødrehjælpen


SYGDOM

DIGITALT FÆLLESSKAB FOR KRÆFTPATIENTER:
Hvis du som kræftpatient oplever, at det er svært at være isoleret og meget alene, som den nuværende situation med Corona kræver, kan du finde støtte og fællesskab i nystartet digital gruppe på Kræftens Bekæmpelses onlineforum Cancerforum.
Fællesskab for kræftpatienter i Corona-isolation

DIABETESFORENINGEN – INFORMATION OG RÅDGIVNING OM CORONA OG DIABETES
https://diabetes.dk/aktuelt/coronavirus.aspx
Ring 63 121416
Tid: 9-15 og igen 18-20.00
Børn, unge med diabetes, søskende kan ringe ind til dygtige rådgivere, som vil møde dem og deres bekymring i øjenhøjde og dertil svare på bekymrede henvendelser fra forældre og bedsteforældre